Syyskokouksien päätöksiä

Tuusulan Kokoomuksen syyskokous valitsi vuoden 2020 hallituksen kokoonpanoksi:

• Kalle Ikkelä (puheenjohtaja)
  • Maarit Bergman
  • Heidi Farén
  • Tiia Kaukolampi
  • Henri Koskela
  • Tapani Miettinen
  • Mika Mäki-Kuhna
  • Sami Oittinen
  • Lilli Salmi
  • Jarmo Vakkila

Kokoomuksen Tuusulan Kunnallisjärjestö valitsi Tuusulan Kokoomuksen jäseniä vuoden hallitukseen:

• Riitta Nybäck (puheenjohtaja)
  • Mika Heino
  • Kalle Ikkelä
  • Tapani Miettinen
  • Mika Mäki-Kuhna
  • Pekka Ruotsalainen
  • Sakari Simola
  • Mari Vainionpää

Uudenmaan Kokoomus valitsi vuoden 2020 hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi Tuusulan Kokoomuksen puheenjohtajan Kalle Ikkelän.

RUUT SJÖBLOM: JOUKKOLIIKENNETTÄ ON KEHITETTÄVÄ

Valtuustoaloite

Esitän, että Tuusulassa aloitetaan selvitys raitiotieliikenteen rakentamisesta Vantaan Aviapolikselta Etelä-Tuusulaan ’Vantaanratikan’ jatkeeksi. Vantaa kehittää alueellaanraitioliikennettä, joka tulee lentoasemalle ja josta sen olisi helppo jatkua Etelä-Tuusulaan. Tuusulan kunnan on aloitettava neuvottelut Vantaan kanssa yhteistyöstä raitioliikenteen osalta.

Tärkeää olisi saada Etelä-Tuusula raideliikenteen piiriin. On epätodennäköistä, että niin kutsuttu ’tunninjuna’ Tampereelle pysähtyisi Hyrylässä, koska se juna on tarkoitettu kaukoliikenteelle.

Tuusulan joukkoliikennettä täytyy kehittää aktiivisesti, koska se on tulevaisuuden liikkumismuoto. Monet haluaisivat jo nyt valita joukkoliikenteen, mutta se ei vielä palvele Etelä-Tuusulassa niin hyvin kuin pitäisi. Erityisesti nuorten ja ikääntyneiden täytyypäästä liikkumaan harrastusten ja palveluiden pariin joukkoliikenteen avulla turvallisesti ja ketterästi. Lisäksi toimiva joukkoliikenne helpottaa työajan ruuhkia. Joukkoliikenteen täytyy olla aito vaihtoehto yksityisautoilun rinnalla.

Raitiotien vaikutus näkyy positiivisina turvallisuusvaikutuksina liikenteessä. Lisäksi matkaketjujen sujuvuus ja luotettavuus näkyy koko liikennejärjestelmän toiminnassa.

Ilmastonmuutoksen torjuminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen Uudellamaalla ovat tärkeitä tavoitteita, ja toimivan joukkoliikenteen avulla edistetään näitä tavoitteita.

Ruut Sjöblom, valtuuston puheenjohtaja

Tuusulan Kokoomus Petri Sarvamaan vieraana Brysselissä

Tuusulan Kokoomuksen kymmenhenkinen ryhmä kävi Brysselissä Petri Sarvamaan kutsumana tutustumassa EU:n päätöksentekoon. Lensimme Brysseliin sunnuntaina 3.2. ja sunnuntain käytimme tutustumalla Brysselin keskustaan. Maanantaina kävimme EU:n parlamentissa ja Euroopan Unionin neuvostossa. Illalla olimme Petrin isännöimällä illallisella. Tiistaina vierailimme Euroopan Komissiossa ja NATOn päämajassa.

Useimmille osallistujille matka oli ensimmäinen vierailu EU:n ytimeen. Saimme erittäin hyvän perehdytyksen EU:n päätöksentekoon ja toimielimiin. Mukana matkalla oli Kaarina Suonperä varmistamassa, että käytöstavat ovat asianmukaiset. Vastavuoroisesti Vesa Lundberg opetti Kaarinalle miten kännykällä otetaan oikeaoppinen selfie. Kaiken kaikkiaan matka oli erittäin onnistunut ja kiitos kuuluu Petrille ja hänen tiimilleen Brysselissä. Kevään vaalien yhteydessä näemme Petriä varmasti myös Tuusulassa.

Mukana matkalla olivat Riitta Nybäck, Vesa Lundberg, Mari Vainionpää, Janne Mellin, Tapani Miettinen, Sakari Simola, Henri Koskela, Lilli Salmi, Ilmari Sjöblom ja Kalle Ikkelä.

Tuusulan Kokoomuksen ehdokkailla vahva kannatus seurakuntavaaleissa

Kirkkovaltuustoon valitut Tuusulan Kokoomus ry:n ehdokkaat vuoden 2018 seurakuntavaaleissa ovat:

• 70 Ertimo, Ilkka / Kirkonkylä
  • 76 Jokinen, Leena / Lepola
  • 78 Jäntti, Leena / Kirkonkylä
  • 81 Kulmala, Marja-Leena / Etelärinne
  • 93 Sjöblom, Ilmari / Hyrylä
  • 99 Yli-Antola, Seppo / Kirkonseutu

Leena Jäntti oli vaalikuningatar 119 äänellä ja Seppo Yli-Antola äänikuningas 104 äänellä.

Onnea valituille!

Vaalien tulokset löytyvät seurakuntavaalien sivuilta: https://www.seurakuntavaalit.fi/tulokset/-/turnout/show/000030

Ruut Sjöblom valittu vuoden 2019 eduskuntavaaliehdokkaaksi

Kokoomuksen Uudenmaan piiri valitsi 27.10.2018 kokouksessaan Ruut Sjöblomin Tuusulan Kokoomuksesta ehdokkaaksi vuoden 2019 eduskuntavaaleihin. Kaikki kokouksessa valitut 29 ehdokasta löytyvät Uudenmaan Kokoomuksen sivuilta. Onnea valituille!

Uudenmaan Kokoomuksen kaikki ehdokkaat:

1 Ahokas Siri, opettaja, kaupunginvaltuutettu, Vantaa
28 Vestman Heikki, lakimies, kunnanvaltuuston puheenjohtaja, Sipoo
29 Vuornos Henrik, puheenjohtaja, valt. yo, Espoo

Syyskokouksen päätöksiä

Yhdistyksen syyskokous pidettiin 25.10.2018 kunnantalon valtuustosalissa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Mika Mäki-Kuhna ja sihteerinä Lilli Salmi.

Syyskokous valitsi Kalle Ikkelän jatkamaan yhdistyksen puheenjohtajana vuonna 2019. Hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin 10 ja uusina jäseninä hallitukseen valittiin Heidi Farén, Tiia Kaukolampi ja Jarmo Vakkila. Hallitus vuodelle 2019:

• Farén Heidi
  • Hartman Tarja
  • Ikkelä Kalle
  • Kaukolampi Tiia
  • Koskela Henri
  • Mäki-Kuhna Mika
  • Malmlund Hans
  • Miettinen Tapani
  • Simola Sakari
  • Vakkila Jarmo

Talousarvion mukaan tulevana vaalivuonna kulut ovat tavanomaista suuremmat mutta yhdistyksen rahallinen tilanne mahdollistaa negatiivisen tuloksen tekemisen. Jäsenmaksu päätettiin pitää ennallaan. Toiminnantarkastajiksi valittiin Riitta Nybäck ja Vesa Lundberg.

Poliittisen tilannekatsauksen piti sisäministeri Kai Mykkänen.

Mahdollisuuksien matematiikka

Tuusulan kunnanvaltuusto päätti 8.10.208 kokouksessaan pitää tonttien hinnat samoina kuin edellisenä vuotena. Kokoomuksen valtuustoryhmä ehdotti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi, jotta Jokelan Peltokaaren tonttien myyntihintoja voitaisiin joko suoraan alentaa tai tontit voitaisiin myydä tarjouskaupalla. Ehdotus tyrmättiin 40-11. Kokoomus on ajanut tonttien hintojen alentamista jo vuosia ilman tukea muilta valtuustoryhmiltä.

Jokelan Peltokaaren tontteja on mennyt kaupaksi keskimäärin alle 6 kappaletta vuodessa. Tontteja on jäljellä Peltokaaressa yhteensä noin 88. Tällä vauhdilla Jokelan Peltokaaren tontteja myydään seuraavat 15 vuotta. Me elämme nyt suhdanteen huipulla, joten 15 vuotta on luultavasti turhan optimistinen arvio.

Tontin myyntihinta on täysin toisarvoinen tavoite tontin myyntiaikaan verrattuna. Suurin osa Jokelan tonteista ovat korkeintaan 43 000€ hintaisi. Jos tontin ostaa pariskunta Tuusulan ulkopuolelta, ja heillä on keskimääräisen suomalaisen vuositulot, 40 000€ per henkilö, saa kunta kolmessa vuodessa enemmän tuloja kuntaveroina kuin tontin myynnistä. Tämän voi sanoa myös havainnollisemmin: kunnan kannalta on kannattavampaa antaa tontti ilmaiseksi nyt verrattuna siihen, että tontti myydään täyteen hintaan kolmen vuoden päästä. Ajatusta kun vie pidemmälle niin kunnan taloudenhoidon kannalta järkevintä olisi ostaa Helsingin Sanomien etusivu, jossa mainostetaan ilmaisia tontteja Jokelassa seuraavan 3kk aikana. On kiistaton fakta, että kuntaverokertymällä on isompi vaikutus kunnan talouteen kuin tontin myyntihinnalla, joten valtuuston päätös pitää myyntihinnat ylhäällä ja tonttikauppa alhaalla ei voi perustua rahaan, matematiikkaan tai kunnan vireyden lisäämiseen. Juridisesti kunnalla voi olla haasteellista luovuttaa omaisuutta ilmaiseksi, joten jatkuva tarjouskilpailu riittävän alhaisella pohjahinnalla takaisi, että Jokelan tonteille löytyy markkinoilta käypä hinta ja alue rakentuisi nykyistä nopeammin. Rakentamisen dynaamiset vaikutukset koko alueelle ovat merkittäviä ja rakentaminen lisää Tuusulan elinvoimaisuutta.

Kunnanvaltuuston tehtävänä on luoda ihmisille mahdollisuuksia. Tuusulassa pitää olla tarjolla tontteja asuinrakentamiseen ja yrittämiseen sellaisella hinnalla, että tavallinen keskituloinen suomalainen pystyy rakentamaan ja maksamaan lainansa pois. Mahdollisuuksien luominen vaatii visiota ja rohkeita päätöksiä. Rohkeutta päättää, että Tuusulassa mieluummin luodaan ihmisille mahdollisuuksia kuin pidetään kuntalaisten rahoilla rakennetut tontit ilman asukkaita. Rakentamattomalla tontilla voisi olla jonkun perheen koti.

Kalle Ikkelä
Tuusulan Kokoomus ry:n puheenjohtaja

(Julkaistu Keski-Uusimaa -lehden mielipidepalstalla 17.10.2018)